Cesto se na forumima vodi polemika na ovu temu, pa tako i na nasem forumu cesto ume da dodje do sukoba misljenja na temu toga koliko procesor i klok procesora utice na gaming, narocito u graficki zahtevnim igrama, a pre svega zbog toga sto je tesko dokazati neke tvrdnje. Ovu temu sam pokrenuo zato sto po prvi put mogu da pokazem na prakticnom primeru, i dokazem da OVERKLOK sistema itekako ima smisla i da pozitivno utice bas tamo gde je najpotrebnije.
Jako cesto nas kolega PCB ume da tvrdi stosta vezano za minimum fps, a da to sem njegovog suptilnog osecaja da nesto radi dobro ili lose nije moga da potkrepi nekim konkretnim dokazom, jer je nemoguce klasicnim bench alatima dokazati ovo sto cu sada da prikazem i samim tim dokazem da klok procesora itekako ima uticaja na preformanse pri igranju, i to upravo u najzahtevnijim scenama, ali isto tako i da uopste ne utice na broj frejmova kada su scene opustene i fps ide preko 50-60, to je upravo i razlog zasto standardni bench alati ne mogu da nam pokazu ono najbitnije u krajnjem rezultatu, jer tih takvih scena obicno nema mnog i previse kratko traju da bi bitno uticale na krajnji rezultat testa...
Zelim da razgranicim da se ovde radi samo o kloku procesora, znaci sam klok procesora moze da bude usko grlo a ne tip procesora, i to cu pokazati na koji naci i kako se to manifestuje. Iz nekog licnog iskustva mogu da kazem da je veoma mala razlika je izmedju tipova procesora kada su na istom kloku nebitno da li je amd ili intel, ali to na zalost ne mogu da dokazem i svodi se na subjektivni osecaj... Naravno ako je igra optimizovan da radi sa vise jezgara, da ume da ih iskoristi, takvi procesori su uvek u prednosti.
Sve ovo nije toliko bitno u manje zahtevnim igram ali je izuzetno bitno kada su zahtevni naslovi u pitanju i najzahtevnije scene u takvim igrama, sto samo po sebi daje potpuni smisao overklokvanja sistema, cpu-a i gpu-a :)
Mislim da ce nakon ovog prikaza mnogi poceti da klokuju svoje masine :D Razlika je skoro 30% u korist dobro overklokovanog sistem i to bas tam gde je to najpotrbnije, u najzahtevnijim scenama tokom igranja :)
Ovo ranije nisam moga da uradim a pokusavao sam, jer procesorima nije mogao tako lako da se menja klok u winu, a narocito ne za vreme dok je neka aplikacija pokrenuta. Sada zahvaljujuci AI Suite 3 i X79 cipsetu sve to moze da se radi, tako da je sve ovo radjeno dok je igra bila pokrenuta u pozadini a prikazne scene su bukvalno iste samo sa razlicitim klokovima.
Ovako nesto se ne desava kada je fps preko 60 a gpu usage je ne vezano za klok pocesora uveko ok 100% tako da je i broj frejmova isti sa 3.6 i 4.7ghz, kada broj frejmova pocne da pada ispod 60 opada i gpu usage, sto znaci da je potrebno jos procesorske snage u megahercima da bi gpu dao svoj maksimum, a to se upravo desava na gore postavljenim slikama, u tome se ogleda ono sto mi zovemo usko grlo i na taj nacin se manifestuje, znaci taj termin vise moze da se veze za klok procesora nego za tip procesora. Cak je i ovako kloknut cpu poslednje generacije po nekad ume da bude usko grlo i da nema dovoljno snage da iz grafike izvuce maksimum...
kako nije vazno 780Ti , vidim ja nesto mi malo verovatno da neki cpu ne moze da upotrebi resurse GPU u potpunosti , cak i 780 ne izvlaci max potencijal nekih cpu a taj TI brije...
Vidim i ovim sto sam odradio, to je ustvari ono sto sam hteo da pokazem, da overklok znacajno utice na ukupne performanse, i da ustvari imam smisla upravo tamo gde najvise treba .)
U principu uticaja ima ma koliki on bio, ali definitivno je to relativna stvar postoje endzini gde je klok bas malo primetan, i neko ko igra takve igre boli ga uvo.
No svakako jeste lepo videti koliki uticaj ima, i kome treba sto da ne klokne.
I pokazujes jos nesto a to je koliko je DirectX zavisan od procesora, trebalo bi bas uraditi sve ove nove DX11 naslove da vidimo koliko se bas odmalko od DX9 a tice se zavisnosti od CPU-a tj. frekvencije.
Valjda nikada nije bilo sporno da je brze i bolje? Poenta je koliko igara zahteva takav maksimum. Zasto bih klokovao osmojezgarni procesor kada mu ni na default nije trazeno vise od 40%?
Kod physx jer problem sto nekad umesto grafika da radi posao prebaci se na procesor i onda naglo pada fps na primer clothing umesto graficku da koristi ustvari koristi procesor i onda fps tipa umesto da bude 50, ukoliko ima dosta ljudi kao na primer u betmenu kad je tuca fps moze da padne ispod 30 :)
HAF 912 Plus I5 3570k Z77A-GD55 2x4GB DDR3 Kingston Hyperx 1600mhz Corsair H60 Seasonic 620GM 2TB WD Green 500GB WD Blue Intel 520 180GB MSI GTX 770 Lightning Dell U2312hm Cm storm recon Cm storm trigger Pioneer M2
:: Vidim i ovim sto sam odradio, to je ustvari ono sto sam hteo da pokazem, da overklok znacajno utice na ukupne performanse, i da ustvari imam smisla upravo tamo gde najvise treba . :: ::
Pa to je odavno poznato kad je nVidia kupila `Ageia` firmu koja je razvila to i kad je prebacila na kartice, ljudi iz Fudzile (itx.ba) su odradili test tako sto su zauzeli procesor sintetikom a pustili test, i videlo se da ima visestruko manje poena ako se ne koristi CPU, dok sa karticama za fiziku je bilo obrnuto daleko vise poena...
Naravno da nije sporno, ovi sam samo zeleo da pokazem koliko je to ustvari brze i u kojim situacijama. Mogao si da zakljucis na osnovu prilozenog da u ovim najzahtevnijim delovima igre jezgra ne pomazu ako nema dvoljno megaherca, tako da ako recimo volis da igras crysis3 onda ima smisla klokovati i cpu i gpu da bi u ovim najzahtevnijim delovima igre imao igriv broj frejmova :)
Cinjenica je da nema mnogo naslova koji mogu valjano da uposle konkretno ovu kartu u HD rezoluciji, ali vremenom ce ih biti sve vise, a sa nekom slabijom kartom overklok ima jos vise smisla... Recimi u BF4 sam primetio razliku istu kao u gore prikazanom testu ali sa 770gtx kartom, veci kloko cpu je doneo vise frejmova u najzahtevnijim delovima igre zhavaljujucu vecem gpu usage-u, zato sam i urado sve ovo da bih na neki nacin utvrdio koliki je taj uticaj upravu tim takvim situacijama, a crysis3 mi je bio najpogodniji da to odradim...
@Milos22 Za ovo si upravu, tada dobro nasviran cpu bas dolazi do izrazaja :P sto je i logicno...
Mnogo utice arhitektura CPU-a, na FPS u igrama, kao i kod kako su ga napisali programeri, negde ce se osetit benefit negde nece.
Uzecu kao primer moje iskustvo sa AMD procesorima, i dve igre koje trenutno intenzivno igram pa mogu da primetim razliku.
PII 500= phenom II 550 ( x3 - otkljucan ) Fx 6300
- World of Tanks, engine igre je pisan za single core procesore, u ovom slucaju prelazak sa PII 550 na Fx 6300, nije doneo boljitak, iako je fx 6300 za odprilika 1ghz brzi, arhitektura phenom II procesora je bolja u single core varijanti nego fx 6300, cak sta vise kada se PII 550 overklokuje daje bolje rezultate od fx 6300.Srecom WG je najavio prelazak na novi engine pa ce situacija malo da se popravi.
Ova igra je isto tako vise orjentisana ka CPU iskoriscenju nego kao GPU ( razne kalkulacije probojnosti, vidljivosti, daljine, parabola leta granate ), tako da je ovde najbolje sto brzi CPU.
- Guild wars 2, engine igre je pisan da iskoristi 3 core, prelazak sa PII 550 x3 na Fx6300 doneo je ogromu razliku, u delovima gde je phenom `stucao` fx 6300 nije ni osetio promene ( masovna bitak sa 40+ igraca na ekranu ), cak sam i detalje digao sve na maksimum, i opet sam imao igriv FPS.
Gw2 iskoriscava 60% GPU-a, a najveci deo kalkulacija se obavlja na CPU, ali posto je lepo optimizovana za 3 jezgra, CPU sa manjom frekfencijom a vise jezgra daje bolje rezultate.
E sad dolazimo i do problema uskog grla magistrale, posto se jos uvek koristi ista magisrala za prenos podataka na/sa GPU i HDD-a, tu dolazi do problema i obicno pada FPS-a.Razlog je sporost HDD-a odnosno njegovog odziva ( SSD tu resava mali problem ali jos uvek ga ima, a mozda programeri odluce da koriste sav raspoloziv RAM ), posto se ogromna kolicina podataka sliva iz CPU-a ( posebno igre koje zahtevaju vecu iskoriscenost grafikce kartice ) ka GPU, a bas u tom trenutku treba da se ucitaju podaci sa HDD-a, dolazi do zagusenja, CPU je odradio svoje salje podatke ka GPU, memorija se ispraznila i trazi podatke sa HDD-a, HDD ima spor odziv i CPU i memorija ceka na njega i eto pada FPS-a.
Isto tako CPU moze da preplavi magistralu ka grafickoj kartici pa tu da dodje do zagusenja ili isti taj CPU da bude prepravljen podacima iz memorije.
Pa problemi sa obradom zvuka koje obavlja cpu, pa mrezna karica isto na CPU, pa USB protok. ... ima tu dosta cinilaca koji uticu na FPS,, nije samo brzina CPU-a bitna.
Kod OC-a nije bitna samo brzina procesora vec i magistrale koja komunicira sa ostalim periferijama, ako se stvori usko grlo negde moze doci do prelivanja podataka, tada obicno igra pukne ili izbaci BSOD ili dodje do pada FPS-a.
Npr. ja sam imao bolje rezultate kad sa manjom brzinom NB, nego sa overklokovanom.Nije overklokovanje samo nasvirati sve na maksimum proveriti da to stabilno radi i teraj, trazi fino stelovanje sistema, kako operativnog tako i hardvera.
Dodao bih jos da multiplayer igraci, bar oni hard core ogole lepotu grafike na minimum pristojnog ( npr. isklucice travu, zbunove i smanjice broj lisca, teksture itd. ) da bi dobili na FPS-u a i na boljoj preglednosti.Kao primer uzecu COD4 dok sam bio aktivni admin na njemu, vidjao sam SS ( screen shot ) igraca kojima igra izgleda kao Doom I ( doduse u visokoj rezoluciji pa teksture nisu sacinjene iz kockica vec glatke ) znaci nema cigli na zidovima, nema tekstura zemlje i neba, sve je sivo, samo igraci imaju teksture na sebi da se bolje uoce u sivilu, doduse ovo je ekstreman primer, al pre ce on da uoci protivnika nego onaj koji ima sve detalje ukljucene, pa sama igra zamaskira protivnka.
Mnogo ima smisla ovo sto je ICE napisao u svom opsirnom postu, otprilike sam i ja imao viziju da tim redosledom idu neke stvari.
Doticni tabadzija koji mi preti je testirao ne tako optimizovanu igricu po meni. Mislim da bi crysis 2 i battlefield 3 jos kristalnije pokazali zeljeni rezultat.
Broj postavljenih tema: 60358. Broj poslatih odgovora: 647033. Trenutno niste prijavljeni na PC Berzu i zbog toga imate status 'gosta'. Kao gost ne možete da šaljete poruke na Forum. Ako ste registrovani kao član PC Berze, prijavite se. Ako ste novi korisnik, molimo registrujte se da bi dobili mogućnost aktivnog učešća u radu Foruma.