1.LinX Pored kalkulacija koje proracunava ovaj program dodatno optereti (zagreva) CPU i do 10c od svakog stress software-a koji postoji. Kada se radi na stabiliziaciji sistema mnogo faktora utice na stabilnost pocev od nedostatka napona kao osnovnog tako i do prevelike temperature koja takodje moze da obori sistem. Obavezno ukljuciti ALL memory prilikom testiranja!
2.Prime95 v.26.6 update 3 (poslednja verzija) Ovaj program je u narodu zaziveo kao najpopularniji program za testitanje sistema. Preporucuje se Blend Stress (CPU/Memeorija) Pouzdan je i ne treba ga odbacivati. Najbolje ga koristiti u saradnji sa LinX-om jer je tad sistem 100% hard rock stabilan pa ga nece oboriti programi za profesionalan rad kada je u pitanju render poput recimo Maya!Radi takodje na bazi osnovnih proracuna i kalkulacija .Threadovan je tako da podrzava multi core CPU-e!
Stress testovi ,provera stabilnosti GPU-a
Ovde je situacija malo delikatnija. Kada je u pitanju testiranje graficke karte obicno se radi test stabilnosti prilikom OC-a. Na defaultu nema potrebe za tim osim ako graficka karta ne pokaze neke anomalije vec na samom pocetku tokom rada.
Obicno se koristi FurMark,Kombustor koji jesu definitivno zaziveli svugde u svetu i definitivno su popularni. Ali iz duzeg iskustva rada sa grafickim kartama i brojnim testovima koje sam uradio u proteklih nekoliko godina sa razlicitim arhitekturama GPU-ova dosao sam do zakljucka da ovaj program definitivno nije pouzdan pokazatelj stabilnosti jedne graficke karte.To su potvrdile i kolege koje imaju slicna interesovanja kao i ja sto se pokazalo da je `teorija` zapravo velika istina.
FurMark zapravo nema nikakav 3D engine koji ce da simulira odredjene scene i napredne efekte koji su potrebni da bi GPU odradio sve kalkulacije (bio uposlen) prilikom full load stress-a.Zato se desava da mnogo puta kartica spuca u nekim zahtevnijim igrama. FurMark zagreva GPU i podize mu drasticno temperaturu. Ovaj program je dobar samo iz tog razloga.GPU zavisno od temperature reaguje na nestabilnost te ce i visoka temperatura da utice na njegov rad. Znaci FurMark-om moze da se izmeri maksimalni prag elasticnosti jednog GPU-a na otpornost na visoke temperature. Takodje program je koristan za proveru kvaliteta cooler-a (temperature) kao i samog nivoa buke!
Sto se tice samog testiranja grafickih karti najpouzdaniji su 3D benchmark stress programi. Iz tog razloga se koristi Crysis Warhead benchmark. Minimum 10 loop-ova (ponavljanja) pri maksimalnoj rezoluciji (nativna reozlucija monitora) sa ukljucenim AA i AF filterima po mogucstvu jer ce tad GPU biti maksimalno opterecen. Posle 10 krugova koji prodju bez greske graficka karta je definitivno ispravna.
Takodje preporucujem Dirt 2 sa ukljucenim svim detaljima i filterima pri maksimalnoj rezoluciji.Takodje 10 ponavljanja bez greske.Grid je takodje zahtevna igra pa i live gaming poput NFS Shift pri svim ukljucenim efektima uticace na najmanju nestabilnost karte te ce oboriti sistem tj dobicete BSOD.
Ja uglavnom koristim sve ovo kombinovano koje sam naveo do sad.
Prilikom pracenja sistema u toku idle/Full load rezimu rada najpoptuniji program je HWMonitor Sa njim se detaljno mogu zabeleziti svi parametri koji su potrebni za iscitavanje prilikom testa a i stanja mirovanja same masine.Svaka stavka je podeljena od minimalnih ,srednjih i maksimalnih vrednosti i ostaje zabelezena.Jako bitna stvar.
Program za inffo CPU-a koji se ne moze izbeci je CPU-Z. Vrlo koristan radi iscitavanja informacija o samom CPU sistemu kako i naponu na kom radi CPU prilikom idle/full load rezima.Takodje mogu da se prate visine klokova te je korisno pri preglednosti u radu kada se radi stress test stabilnosti sistema.
Program za temperaturu CPU-a takodje dobar je CoreTemp. Koristi se za iscitavanje temperatura procesora (jezgara) kako u idle tako i u full load rezimu.To je odlican program za svaki dan.
Za celokupan sistem u globalu (ceo inffo o postojecoj masini) koristi se Everestaka Aida sad.Tu je sve pregledno i maksimalno tacno ponudjeno i vrlo lako se snaci u ovom programu te su sve informacije na dohvat ruke.
Graficke karte
Za monitoring se koriste sledeci programi..
Prvenstveno za inffo graficke karte koristi se GPU-Z. Pomocu njega dobija se ceo inffo o grafickom akceleratoru kao i pregled visine kloka GPU/Memory/Shader units te je jako koristan za preglednost prilikom testiranja graficke karte kao i pojasnjenja o njenim mogucnostima na default/oc vrednostima tokom benchmark aktivnosti i samih stecenih rezultata. GPU-Z ima friendly log mogucnost da se u silent modu ostavi kao tracker za iscitavanje aktivnosti karte pomocu senzora (temperatura,visina kloka,brzina cooler-a,ventilatora i sl)
Sledeci jako bitan program i definitivno najkompletniji je MSI Afterburner. To je program koji se koristi prvenstveno kao tool za overklokovanje graficke karte i jako je pregledan.U poslednje vreme zajedno sa novijim generacijama karti koje poseduju npt voltera chipove omogucava Volt modovanje karti kroz sam sw.
U njemu je moguce podesiti svaki parametar koji ce biti prikazan u real time tokom 3d aplikacije.Npr.Visina klokova,temperatura GPU-a,brzina obrtaja cool-era,napon i sl. Definitivno najpouzdaniji i najprecizniji program tog tipa. Zaziveo je kod svih priznatih svetskih testera na svetskom nivou jer se odlicno pokazao.
Benhchmark programi
CPU :
Sto se tice brzine rada samog CPU-a definitivno najpopularniji nacin za merenje brzine jedne CPU arhitekture je dobijen rezultat tokom LinX-vanja koji se meri u GFlops jedinicama.
Takodje odlican render test je i CineBench i ne treba ga zaobici..
GPU :
Ovde je definitivno svima poznato za 3D Mark-ove. Pocev od 2006 verzije (oni stari vise nisu bitni) do poslednje 2011.*Futurmark koorporacija* Svi do jednog daju odredjene rezultate prilikom testiranja sirove snage grafickih karti. Za novije generacije grafickih akceleratora preporucuju se noviji 3D Mark testovi zbog optimizacije prema novoj generaciji GPU-a tako da je potrebno koristiti Vantage/3D Mark 11!
Postoje testovi za naprednije efekte poput danas popularne tesselacije pa se koristi Unigine Benchmark aplikacija.Tu se meri snaga jedne graficke karte i brzina tesselatora pa se shodno tome dobije odredjen rezultat pri zadatim uslovima tj parametrima u samom benchmarku!
Takodje danas postoje mnogobrojni 3D benchmark testovi implemetirani u igre kao i oni zasebno uradjeni poput popularnog Crysis/Warhead benchmark tool-a i sl. Igra koja je definitivno ostavila trag kao najzahtevina igra proteklih par godina uz najbolji grafickih prikaz svih vremena. Odlican pokazatelj snage graficke karte.
Provera ispravnosti komponenti
Ovde je situacija vrlo prosta..
Skine se Hiren`sCD koji se redovno update-uje i u njemu ce se naci mnostvo tool-va poput Gold Memory (definitivno najbolji za proveru gresaka memorijskim modula) itd.. Bukvalno je sve obuhvaceno i ne treba nista zasebno izdvajati.
A OCCTPT. Sve to stoji ali nema boljeg testa nego sednes i igras neku zahtevnu igru prvo za gpu a onda za cpu. Jer i posle prolaska svih tih testova ume da puca graficka posle sat dva.... Pitanje je kolko je sve tu ustvari stabilno(citaj bezbedno) sa klokovanjem i koliko smanjuje vek hardvera.
OCCT radi na istom principu kao i FurMark. Jos uvek se nije pojavio pravi GPU stress test koji ce da obuhvati sve tehnologije koje moze da isprati jedan GPU a koji koristi u danasnjim igrama. Po tom pitanju 3D Mark je definitivno najkompletniji. Crysis Warhead nudi dosta i ima najsuroviji engine tako da i najmanje nestabilnost karte bice rezultirana crashovanjem sistema tj spucavanjem.
Da bi znali koliko je bezbedno klokovati bilo CPU/GPU mora se poznavati arhitektura (karakteristike i ponasanje) pa tek onda pristupiti OC-vanju.
Do koje granice sme da se dodaje napon,koliko je maksimalni prag zagrevanja jezgara i sl.. Vek trajanja CPU/GPU je sasvim nebitan jer ako se ispostuju osnovni elementi prilikom pristupa OC-u nece doci do degradacije. A nebitan je iz razloga sto ce retko ko da drzi hardver duze od 2-3 godine a za to vreme nece doci do anomalija. Vek hardvera prilikom OC-a je vise urbana legenda nego sto realno utice na skracenje veka hardvera.Ako ima uticaj to je u jako maloj vrednosti..
Kod GPU-a je bitno da ga ohladis i cak pod forisranjem i vece voltaze bice miran i radice stabilno i dugovecno.Zato su vodeni sistemi neprikosnoveni. I za njega vazi isto pravilo.Koliki je prag dodavanja napona dok grejanje manje vise jer se GPU arhitektura u odnosu na CPU daleko vise greje i to podnosi.. Naravno i tu postoji prag zavisno od arhitekture pa kada dodje u zonu gde vec GPU ne podnosi temperaturu dolazi do trotlovanja karte i pada performansi..
Kako vreme prolazi tako se i hardver usavrsava i postaje sve kompleksniji i shodno tome softver treba da prati razvoj i kompatibilan sa hardverom da bi dao pouzdane rezultate.
Kada je rec o testiranju stabilnosti grafickih kartica za trenutnu generaciiju definitivno iste treba stressirati u odredjenim igrama koje su dovoljno hardverski zahtevne a na koje se mozemo osloniti da ce nam sistem tj graficka karta biti stabilna.
Uglavnom se testiranje vrsi kada je u pitanju overklok jer se danas sve veci broj ljudi bavi ovim fenomenom zarad dobijanja boljih performansi - a i sto da ne kada je dzabe zar ne ? :)
Da ne bi neupucene bacili u zabludu programi za testiranje stabilnosti graficke kartice bilo to 3d markovi ili sinteticki gaming testovi ili live gaming sluze svakako za proveru i kad je kartica na default-u , out of box !
Desava se da tek kupljena karta ne funkcionise kako treba zbog greske na hardverskoj ili softverskoj osnovi ili pak nije stabilna jer ne moze da radi na fabricki deklarisanim klokovima! Iz tog razloga potrebno je hardver maksimalno i detaljno protestirati i napominjem , hardver je ispravan i stabilan ukoliko prodje SVE testove ! Ja cu vam predstaviti bateriju igara koje su zahtevne i potrazuju da hardver bude maksimalno stabilan!
1.Far Cry 3 - igra koja je generalno najosetljivija na najmanju nestabilnost GPU-a i rezultirace padom sistema tj pucanjem drivera vrlo brzo. Preporucuje se kao osnovno i najbitnije sredstvo za testiranje kada je rec o samom GPU-u! Minimalno stressiranje 30 min live gaming-a do 1h.
2.Crysis 3 - ova popularna igra i definitivno hardverski najzahtevnija igra danasnjice je odlican pokazatelj koliko vam je kartica stabilna. Generalno je malo manje surovija prema GPU-u u odnosu na Far Cry 3 koliko je recimo pouzdana za testiranje VRAM-a.Svaka nestabilnost i anomalija kada je u pitanju memorija rezultirace pojavom artifakata i na kraju pucanjem drivera! Vreme koje je potrebno je minimalno nekih 30 min, za to vreme ce karta vec pokazati anomalije ukoliko postoje!
3.Tomb Raider - takodje zahtevna igra koja je osetljiva na nestabilnost hardvera. U sebi sadrzi i benchmark tool pa je moguce pustiti benchmark i sacekati da zavrsi i ostaviti da vrti loop nekih 30-45 min nakon cega bi karta trebala da radi pravilno ili da pukne sistem!
4.Assassin`s Creed IV - i te kako graficki zahtevna igra , u sklopu sa vec pomenutim igrama je takodje veoma surov stress test za proveru stabilnosti sistema odnosno graficke kartice! Preporuceno vreme testa od najmanje 30 min - iz mog iskustva ako za to vreme karta ne pokaze anomalije nece ni kasnije ali za miran san uvek treba imati strpljenja pa nije na odmet odigrati i malo duze!
5.Call Of Duty Ghosts - takodje igra koja je veoma dobra za proveru stabilnosti , preporuceno vreme igranja od 30-45 min , u tom opsegu ce sigurno pokazati znake nestabilnosti ukoliko ih ima.
6.Unigine 4 - Za kraj ostavicu jedan sinteticki 3D Mark test (Unigine 4 je trenutno poslednja verzija) Kada je rec o ovom 3D Mark-u on se vodi kao najsuroviji i najzahtevniji test za testiranje stabilnosti graficke karte ali iz mog iskustva ukoliko nije koriscen u kombinaciji sa navedenim igrama ne bih ovu konstataciju uzeo bas zdravo za gotovo!
Svakako ga treba imati na umu kao bitan sastavni deo setup-a za testiranje graficke karte i smatra se pouzdanim sredstvom kao test platforma! Ostaviti da vrti na Loop minimalno 30-45 min uz nativnu rezoluciju monitora i forsiranje AA filtera!Ko je strpljiv 1h testiranja ce biti definitivno od najveceg znacaja!
Za svaku igru sam vam pribelezio i vreme koje je potrebno izdvojiti da bi uspeli da proverite svoju karticu.Neke karte ce vec u dosta kracem vremenskom periodu da pokazu znake nestabilnosti a neke ce da prodju odredjene igre ali ce da padnu na nekim drugim!
Zbog toga po meni je bitno proci ceo ovaj proces, kroz sve navedene igre i test programe i tek onda ako sve zavrsi kako treba bez pucanja sistema vasa graficka karta je sigurno stabilna !
Napomena :
Trudite se da vam rezolucija u igri bude nativna rezolucija monitora i da setujete sto veci nivo detalja uz forsiranja AA filtera!
Re: odlicna tema, u vezi grafickih karti i testiranja
13.01.2014. 01:32
#536670
status: user broj poruka: 1720
Meni sa 770 lightning sve radi stabilno default klok mi je 1254mhz :)
HAF 912 Plus I5 3570k Z77A-GD55 2x4GB DDR3 Kingston Hyperx 1600mhz Corsair H60 Seasonic 620GM 2TB WD Green 500GB WD Blue Intel 520 180GB MSI GTX 770 Lightning Dell U2312hm Cm storm recon Cm storm trigger Pioneer M2
:: od igara +1 za: :: :: 1. Assassin`s Creed IV - pokazuje nestabilnost obicno u prvih 20min do 95 minuta igranj :: :: 2. Call Of Duty Ghosts - odlicna igra - nestabilnost pokazuje od 5 - 20 minuta igranj :: :: 3. Far Cry 3 - potrebno 30-tak minuta igranj :: :: 4. unigine heaven 4 -takodje odlica :: :: sve to provereno na MSI N770 Lightning na default taktu... AC 4 zamrzne ekran , COD Ghost restartuje PC, bar tako je bilo u mom slucaju :: :: ::
Dobro si ovo slozio bez mnogo filozofiranja. Ko isprati ovu proceduru pri overkloku sistema moze da bude siguran da je sve stabilno kao da je sistem na deafultu... Nemam sta da dodam.
Za podesavanje sistema i testiranje na ovaj nacin nije potrebno vise od 2-3 dana, a u najboljem slucaju za te muke nagrada je do +30% performansi u igrama, a u programima koji najvise zavise od procesorske snage skok performansi je procentualno jednak procentu za koliko je overklokovan CPU.
Malo sam se pozabavio tom tematikom u ovoj temi koja se nekako nadovezuje na ovo uputstvo kako testirati stabilnost sistem, jer pokazuje sta se dobija overklokom sistema...
Ovo je manje više za neke extremne stabilnosti, u mom slučaju je prime95 pucao posle sat vremena stress testiranja sa i7 860 na 4Ghz na 1.35 vCore. Svejedno ja već preko 3 godine ga držim na tim podešavanjima i na njemu sam svašta renderovao i naigrao se i do dan danas nisam dobio BSOD ili bilo šta slično. __________________ Scourge of PCBerza
To sto nisi dobio BSOD ne znaci da ti je sistem stabilan.. Renderovao ?Pa gde ces bitnije stavke od rendera kada jer rec o stabilnosti sistema!
U tvom slucaju sistem ti nije stabilan i treba da podignes malo napon za VCORE i ponovo protestiras! Ne treba ziveti u zabludi kako je nesto stabilno a nije..
Ja nisam za opcije od 24h Prime95 blend/SmallFFT testa ali evo kako to rade oni koji se bave ozbiljnije renderom.
Moze se desiti da cpu trotluje u zahtevnim aplikacijama kada je na granici stabilno/nestabilno, a najcesce se to i desava, sve radi ali ne kako bi trebalo da radi, performanse nisu u fullu... Ne mora da zanaci da se i kod tebe to desava, al eto cisto da zanas da ti ta rabota nije pametna, i sta moze da se desi kada tako drzis sistem.
Sky, treba mi preporuka za ram na grafickoj? U smislu stabilnosti.
Posle one teme sa rammom gde mi nece dozvoliti da popunim preostalih 1.8GB memorije, sad sam ukljucio da gledam i ram za graficku i programi pucaju kad dodje do 1.4GB zauzeca. Graficka je MSI GTX660 TF3
Broj postavljenih tema: 60354. Broj poslatih odgovora: 646986. Trenutno niste prijavljeni na PC Berzu i zbog toga imate status 'gosta'. Kao gost ne možete da šaljete poruke na Forum. Ako ste registrovani kao član PC Berze, prijavite se. Ako ste novi korisnik, molimo registrujte se da bi dobili mogućnost aktivnog učešća u radu Foruma.