Ovih dana, primetio sam da je dosta pitanja bilo postavljeno u vezi napajanja, velika je polemika se vodila i Proki pronalazacu se upalila sijalica u glavi, a sto ne bih nekako namontirao dva napajanja u kuciste?! Npr. dva LC420 koji kostaju nekih 40evra, jedno primarno koje bi namontirao tamo gde mu je i mesto, i sekundarno, negde u kucistu gde bi moglo da stane stim sto bi se moralo voditi racuna da bi topao vazduh morao da pici napolje, npr. ispod HD ili sl.Primarnim napajanjem napojis plocu i HD a sekundarnim graficku, optiku, ventilaciju i sl. Sekundarno napajanje okidas putem jednog malog RID releja koji bi se napajao sa primarnog napajanja tako da ne gubis nista u konforu, racunar palis i gasis kao i do sada. Nesto slicno sam radio za neke druge uredjaje koje sam napajao sa racunarskim napajanjima i to dan danas radi pa ne vidim razlog sto ne bih to uradio i u racunaru! Danas cu to da probam na svojoj konfi koja se sastoji od:
DFI DK790GX-M2RS AMD X3 720BE 4 X 1GB 800 GEIL BLACK DRAGON SAPHIR ATI 4670 1GB GDDR3 2 X 1TB HITACHI DVD ROM + DVD REC LG AUDIGY SOUND BLASTER II CARD READER 6 ventilatora i jos neke sitnice Moja konfa nije neki potrosac ali cu je poterati na maximum! Nije u pitanju lova, princip je u pitanju, ne dam-150 evra za napajanje!!! Nadam se da se razumemo, pozdrav svima!
e svaka cast za ideju,MNOGO mi se svidja!!! Ajde cim to budes napravio,obavezno da okacis testove,slike,sve sto ti padne na pamet,verujem da mnoge zanima kako ce sve to ispasti...
KLIN(KA) SE KLIN(K)OM IZBIJA
:: :: Ovih dana, primetio sam da je dosta pitanja bilo postavljeno u vezi napajanja, velika je polemika se vodila i Proki pronalazacu se upalila sijalica u glavi, a sto ne bih nekako namontirao dva napajanja u kuciste?! Npr. dva LC420 koji kostaju nekih 40evra, jedno primarno koje bi namontirao tamo gde mu je i mesto, i sekundarno, negde u kucistu gde bi moglo da stane stim sto bi se moralo voditi racuna da bi topao vazduh morao da pici napolje, npr. ispod HD ili sl.Primarnim napajanjem napojis plocu i HD a sekundarnim graficku, optiku, ventilaciju i sl. Sekundarno napajanje okidas putem jednog malog RID releja koji bi se napajao sa primarnog napajanja tako da ne gubis nista u konforu, racunar palis i gasis kao i do sada. Nesto slicno sam radio za neke druge uredjaje koje sam napajao sa racunarskim napajanjima i to dan danas radi pa ne vidim razlog sto ne bih to uradio i u racunaru! Danas cu to da probam na svojoj konfi koja se sastoji od :: :: DFI DK790GX-M2R :: AMD X3 720B :: 4 X 1GB 800 GEIL BLACK DRAGO :: SAPHIR ATI 4670 1GB GDDR :: 2 X 1TB HITACH :: DVD ROM + DVD REC L :: AUDIGY SOUND BLASTER I :: CARD READE :: 6 ventilatora i jos neke sitnic :: Moja konfa nije neki potrosac ali cu je poterati na maximum :: Nije u pitanju lova, princip je u pitanju, ne dam-150 evra za napajanje!!! Nadam se da se razumemo, pozdrav svima!
Ja tako koristim vec godinama,jedan napajanje samo za maticnu i grafiku dok drugi za hardove,ventilatore,dvde.Nije tesko napraviti,onaj kablove koje ide na maticnu,jedan stavis na maticnu,a sa drugim povezes samo jedno crno(-) i zeleni koji ukljucuje napajanje,da bi zajedno ukljucili i iskljucili!!! Ja koristim sa dva kineza i nikakvih problema dosad(a nadam se ni dalje),i na ovim napajanjima radio sve graficke,i 3870 bez greske.Ne treba tu nista da bi napravio,samo izolir traka i nista drugo!!! Poz!!!
Da ali to ne radi posao na fin nacin. Tu moras da imas ukljuceno/iskljuceno to drugo preko prekidaca jer se pali odmah ili se ne gasi kad augasis komp i nije uvek sigurno jer postoji kombinacija u zavisnosti sta se napaja da spalis nesto (napojis grafiku drugim a prvo iskljuceno odnosno ploca ne radi, zavisi kako je odradjena elektronika). Zato si ti vezao i plocu i grafiku preko istog a preko drugog samo nezavisne periferije. Ako bi povezao taster prekidac sa kucista preko Y racve na ulaz PSON-GND na drugom opet ne bi radilo jer nije dovoljan samo impuls da bi SB stepen stalno radio. Jedna mogucnost je povezivanje Y racve od PSON-GND jednog primarnog napajanja sa drugim to je zapravo paralelni most. Cim kresnes taster prvo se pali ono koje je na maticnoj a maticna ce zatvoriti luk i tako i ovo drugo biti istovremeno u radu jer je povezano PSON i GND jednog sa drugim. Drugi nacin je BIN RELAY (kad dobije napon na ulaznim pinovima zatvori izlazne i time napravi KS izmedju PSON i GND na drugom)
:: Ja tako koristim vec godinama,jedan napajanje samo za maticnu i grafiku dok drugi za hardove,ventilatore,dvde.Nije tesko napraviti,onaj kablove koje ide na maticnu,jedan stavis na maticnu,a sa drugim povezes samo jedno crno(-) i zeleni koji ukljucuje napajanje,da bi zajedno ukljucili i iskljucili!! :: Ja koristim sa dva kineza i nikakvih problema dosad(a nadam se ni dalje),i na ovim napajanjima radio sve graficke,i 3870 bez greske.Ne treba tu nista da bi napravio,samo izolir traka i nista drugo!! :: Poz!! :: :: ::
Izvinjavam se,lose sam izrazio,zeleni i crni zice i sa jednog i sa drugog povezati,i zajedno da idu na maticnu(napajanje maticne),da bi zajedno palili i gasili!!!To jeste Y racva!!! (sorry,malo slabije znam srpski).Pale zajedno i gase zajedno!!!
Super ideja, vec sam vidjao ovakve stvarcice...i sam bi sebi napravio tako nesto cisto iz fazona, licnog gusta...a realno nemas potrebe za tim...kao sto ti rece daum za te pare sto dajes imas vrh napajanja da kupis...
manje ces mesta zauzeti, manja temperatura u kucistu,nema ebade...a da ne pricam da ti lc od 30-40e ni blizu nisu kvaliteta nekog kvalitetnoh 700w napajanja...da nemaju over voltage protection i sve ostalo.
Svi koji se bave servisiranjem HDD-ova imaju jedno posebno napajanje. Zamislite samo kad bi svako malo morali da restartuju racunar radi prikljucivanja donetog uredjaja.
Q9550 4.2GHz E0-TITAN FENRIR ASUS MAXIMUS II FORMULA 4GB OCZ SLI Edition 1TB ASUS ATI 4870 512MB DDR5 CHIEFTEC 650W GIGABYTE Clear Case Samsung 226BW DVI
Ja ga namestih, kuciste mi je malo vece CODEGEN BRIZA, hardove sam malo podigao LC napajanje popstavio vertikalno, ventilator koji je ubacivao vazduh u kuciste sam okrenuo da izbacuje van, dva bocna ventilatora sam okrenuo da ubacuju vazduh u kuciste tako da sam mu napravio dobru promaju. Napajanja sam vezao stafetno, na slobodni konektor od flopya zalemio sam RID relej i na njegov radni kontakt vezao zeleni i sivi provodnik sa sekundarnog napajanja, to je sigurnija varijanta, znaci da bi sekundarno napajanje radilo mora da radi i primarno sto podrazmeva da ih ukljucujes i iskljucujes na uobicajeni nacin. Mase (crni provodnici) sam vezao u jednoj tacki pazeci pri tom da ne napravim petlju. Moglo bi i bez releja ali hteo sam da standby choperi u napajanjima budu dielektricno odvojeni da ne smetaju jedan drugom. Sto se konstrukcije LC napajanja tice, Vatreni, budi bez brige, ima over voltage protection, temperaturnu i zastitu od kratkog spoja, zahvaljujuci nekim ne vernim Tomama, rasturio sam jedno novo i ispravno napajanje da bi mu precrtao elektricnu semu, popisao vrednosti elemenata i takvo napajanje sada mogu da napravim i naravno popravim. Ja sam elektronicar, bavim se servisom svega i svacega izmedju ostalog i napajanja koja sam poceo popravljati kada je jos 486 bio vrh vrhova a napajanja za njih nisi mogao da kupis nigde kod nas vec si morao da porucujes iz inostranstva i kostala su citavo malo bogatstvo!!! Sve te neke zastite sto su komplikovanije vece su verovatnoce da zataje i ne odrade posao kada zatreba. Zapamtite, naj vaznije komponente od kojih zavisi koliko ce i kako ce raditi neki choper su ELEKTROLITSKI KONDEZATORI!!! Oni su ti koji naj brze zastarevaju, gube na kapacitetu, rasusuju se, termin suvih elektrolita! Postoje standardni ciji je max. radna temperatura 85 stepeni C, tzv. monitorski od 105 stepeni i oni su obicno braon boje, i specijalni koji se koriste u vojnim uredjajima i avio industriji i oni su i najskuplji! Monitorski trpe vece temperature ali imaju jednu losu osobinu, dosta su tromi i imaju dosta veci unutrasnji otpor od standardnih elektrolita, psledica toga je dosta losije filtriranje napona!!! Zbog toga se nikako ne koriste u audio pojacalima!!! Naj losije elektrolite pravio je Philips, poslednjih godina pojavilo se mnogo kineskih firmi koji prave elkonde i naravno medju njima ima i dobrih npr.Sancon, G-luxon, SMG, nichicon,... i da pomenem cuveni Rubycon, Matsushita, Sanyo,... itd itd, ... Ni jedno napajanje ne crkava odjednom, najprostija stvar koja ukazuje da ce se desiti kvar je bago pistanje koje se cuje iz napajanja. Mnogi misle da je ventilator a u stvari pisti choper na oko 8-10KHz! Najpre ces cuti kada je comp na standby, uvece kada je tiho ako spavas u sobi gde ti je komp, imas utusak da je komarac usao u racunar. Kada ga ukljucis to pistanje menja frekfenciju, kad god hoces da otvoris CD ili poteras racunar da radi nesto to pistanje ide i do15KHz. Ako se na vasim racunarima desava nesto slicno uskoro ce racunar krenuti da stuca i da se restartuje, to je znak da menjas napajanje ili ga popravis inace egzekucija nece izostati, umesto 12V iz napajanja ces dobiti i20-25V sto je pogubno za vecinu maticnih ploca, grafickih i drugih kartica, i na kraju procesora, memorija itd. Naduveni elektroliti na stampanoj ploci su znak da je ta ploca dozivela ili dozivljavala takve stvari pa ako primetite i jedan naduven elektrolit, proveri napajanje da ne ostanu samo dugmici! BAS JE UKUSAN OVAJ PANTELIJA!!!
svaka cast na ideji, jeftino, fleksibilno sto da ne, perforirati negde sa strane frointier ili blueberry i udri moze da bude i industrijsko resenje, npr kuciste podrzava 4 optike, 5 hdd i 2-3napajanja :)) ako uradis nesto obavezno nam okaci slike :)
Slažem se u većini. Ovde mnogi idu na emocije i idolopoklonstvo brendovima, brendomaniju. I pogotovo oko pištanja. Ljudi se pomirili sa tim, i to dok je još u garanciji, a ja bih ga svezao oko vrata onome ko neće da ga primi na reklamaciju... Nemam iskustva u popravljanju, tako da .... u svakom slučaju retko ko da pogleda da li su mu kondenzatori naduveni ili ne, dok već ne bude kasno... ili ne eksplodiraju. Kad si već razvalio LC power (420, najjeftinije jel?) šta kažeš na to što je unutra sklepano?
Re: ...al` ga je opravio, ostali samo dugmici!...?
17.11.2009. 17:44
#159409
status: user broj poruka: 292
Nichicon nije kineski vec japanski brand. Philips je imao izvanredne elkoe za audio pojacala. G-luxon ne pravi dobre elkoe, pre bih rekao prosecne ili ispodprosecene.
:: :: :: :: Ja ga namestih, kuciste mi je malo vece CODEGEN BRIZA, hardove sam malo podigao LC napajanje popstavio vertikalno, ventilator koji je ubacivao vazduh u kuciste sam okrenuo da izbacuje van, dva bocna ventilatora sam okrenuo da ubacuju vazduh u kuciste tako da sam mu napravio dobru promaju. Napajanja sam vezao stafetno, na slobodni konektor od flopya zalemio sam RID relej i na njegov radni kontakt vezao zeleni i sivi provodnik sa sekundarnog napajanja, to je sigurnija varijanta, znaci da bi sekundarno napajanje radilo mora da radi i primarno sto podrazmeva da ih ukljucujes i iskljucujes na uobicajeni nacin. Mase (crni provodnici) sam vezao u jednoj tacki pazeci pri tom da ne napravim petlju. Moglo bi i bez releja ali hteo sam da standby choperi u napajanjima budu dielektricno odvojeni da ne smetaju jedan drugom. Sto se konstrukcije LC napajanja tice, Vatreni, budi bez brige, ima over voltage protection, temperaturnu i zastitu od kratkog spoja, zahvaljujuci nekim ne vernim Tomama, rasturio sam jedno novo i ispravno napajanje da bi mu precrtao elektricnu semu, popisao vrednosti elemenata i takvo napajanje sada mogu da napravim i naravno popravim. Ja sam elektronicar, bavim se servisom svega i svacega izmedju ostalog i napajanja koja sam poceo popravljati kada je jos 486 bio vrh vrhova a napajanja za njih nisi mogao da kupis nigde kod nas vec si morao da porucujes iz inostranstva i kostala su citavo malo bogatstvo!!! Sve te neke zastite sto su komplikovanije vece su verovatnoce da zataje i ne odrade posao kada zatreba. Zapamtite, naj vaznije komponente od kojih zavisi koliko ce i kako ce raditi neki choper su ELEKTROLITSKI KONDEZATORI!!! Oni su ti koji naj brze zastarevaju, gube na kapacitetu, rasusuju se, termin suvih elektrolita! Postoje standardni ciji je max. radna temperatura 85 stepeni C, tzv. monitorski od 105 stepeni i oni su obicno braon boje, i specijalni koji se koriste u vojnim uredjajima i avio industriji i oni su i najskuplji! Monitorski trpe vece temperature ali imaju jednu losu osobinu, dosta su tromi i imaju dosta veci unutrasnji otpor od standardnih elektrolita, psledica toga je dosta losije filtriranje napona!!! Zbog toga se nikako ne koriste u audio pojacalima!!! Naj losije elektrolite pravio je Philips, poslednjih godina pojavilo se mnogo kineskih firmi koji prave elkonde i naravno medju njima ima i dobrih npr.Sancon, G-luxon, SMG, nichicon,... i da pomenem cuveni Rubycon, Matsushita, Sanyo,... itd itd, ... Ni jedno napajanje ne crkava odjednom, najprostija stvar koja ukazuje da ce se desiti kvar je bago pistanje koje se cuje iz napajanja. Mnogi misle da je ventilator a u stvari pisti choper na oko 8-10KHz! Najpre ces cuti kada je comp na standby, uvece kada je tiho ako spavas u sobi gde ti je komp, imas utusak da je komarac usao u racunar. Kada ga ukljucis to pistanje menja frekfenciju, kad god hoces da otvoris CD ili poteras racunar da radi nesto to pistanje ide i do15KHz. Ako se na vasim racunarima desava nesto slicno uskoro ce racunar krenuti da stuca i da se restartuje, to je znak da menjas napajanje ili ga popravis inace egzekucija nece izostati, umesto 12V iz napajanja ces dobiti i20-25V sto je pogubno za vecinu maticnih ploca, grafickih i drugih kartica, i na kraju procesora, memorija itd. Naduveni elektroliti na stampanoj ploci su znak da je ta ploca dozivela ili dozivljavala takve stvari pa ako primetite i jedan naduven elektrolit, proveri napajanje da ne ostanu samo dugmici! BAS JE UKUSAN OVAJ PANTELIJA!!!
golfer-u smatromo te strucnjakom u svojoj praksi i nesumnjamo u tvoje kvalitete pa te molim da nam das strucno misljenje o svom projektu usput dali je uvek samo dovoljno zameniti naduvane kondenzatore na uredjajima konkretno mislim na ploce i napajanja na par ploca koje su bile problematicne sam licno zamenio naduvane za nove i iste posle par godina rade sasvim korektno normalno nemam blage zeve sa elektronikom a ono releji i tako to vec razumem
IceCream: Vec sam pisao, primarno napajanje gura maticnu i 2 HD, dok ovo sekundarno gura grafiku, 2 DVD, ventilaciju 6 ventilatora, i neke neonske lampe.
Pisko: Tehnicki gledano, ne razlikuje se mnogo od drugih napajanja stim sto su poluprovodnici brendirani (ST), shotky diode za 12V su 30A! Nasao sam ih u ECA! Trafoi su korektni, motani su bifilarno, namotaji lepo slozeni i lakirani, jedina zamerka sto nedostaju blokovi paralelni sa elektrolitima u sekundaru, stavio sam ih i dodao jos po 2200mF po grani, bilo je mesta. U primaru su 2 elkonda po 820mF, VF filter sasvim korektan sa velikom prigusnicom, metalni MOSfetovi (ST) velike snage, Nisam mogao da nadjem podatke za njih, novijeg su datuma, optokupleri 5KV i ST-ovi stbilizatori 431M! Zasto sam zapeo za LC, testirao sam ga sa 4 halogene sijalice od po 100W na 12 V vezane u paralelu, startuje i pali ih bez problema! Sijalica kao nelinearan otpor sa pozitivni temperaturnim koeficientom u samom startu povuce mnogo vecu struju od nominalne tako da ovo napajanje trpi mnogo vece trenutno opterecenje od nekih daleko poznatijih, probao sam CHIFTEKA od 350W sa 3 halogene i nije hteo da krene, uz neke dodatke i male modifikacije ovo napajanje moze da stane rame uz rame sa nekim mnogo jacim i naravno skupljim napajanjima!!! Uopste nije sklepano!
PCoprema: pa sada ne bih smeo da se zakunem ali svi ovi elektroliti koje sam naveo proizvode se u Kini bez obzira ciji su brend, bio sam u Singapuru vise puta, isli smo za delove za vreme sankcija, sve te firme imaju delove po klasama, na oko isti ali razlicite cene i ispostavilo se koliko para toliko muzike! Mislili smo da nas singapurcani zavlace ali ispostavilo se tacnim, prvi put smo kupovali najjeftinije pa smo imali dosta skarta, sledeci put smo ih slusali sta nam kazu, razlika je par centi ali kada uzmes par hiljada komponenti razlika bude i par stotina dolara, sto u to vreme pa i danas nije zanemarljivo. Philips je pre 30ak godina imao dobre elektrolite, ima ih i danas ali samo elektrolite velikog kapaciteta, nali su im boljka, radili ili ne posle 2-3 godine pocinju da gube na kapacitetu, kada mi dodje Philipsov TV, prva stvar koju proveravam su bas oni, verovao ili ne, na istoj sasiji bude i Philipsovih i elektrolita od drugih proizvodjaca, ovi Philipsovi su ili skroz suvi ili im je kapacitet polovican! Posto imam njihovu licencu imam i njihova servisna uputstva, pod brojem 1. stoji: proveriti kapacitet elkonda!!! Znaju i oni za to ali ... Znam za neke njihove serije elektrolita za pojacala, susretao sam se sa njima,kupovao sam ih ali im je i cena bila malo drugacija, citaj veca! Iskrini su bili extra, rade i dan danas u mnogim televizorima, vrlo mali broj sam ih menjao, u mojoj radionici imam jos dota njih starih i po 20 godina, kapacitet im je isti! Steta sto ih ne proizvode vise, morali su da zatvore fabriku zbog ekoloskih problema jos devedesetih godina! itd, itd, ...Pozdrav svima!
Odlicna zamisao!Isto sam vise puta radio usled loseg napajanja.Imao sam problema sa lc power shitom koji je tako lose radio da nije mogao da napaja plocu sa int.grafikom,pa sam bio primoren da napajam iz dva neovisna izvora:)).Samo sto sam ih palio nesinhronizirano,ali sa releima(sto si i opisao) bi bilo extra,sto se nisam setio.
E sad:Da li si razmisljao da:recimo dva napajanja ugradis u jedno kuciste? Mislim da ima mesta.Jedana plocica se okrene`naglavacke`.?
P.S. Imam jednu zamisao sto se tice PCI-E slota.Zasto ugradjuju u jednu plocu 4 kom,a nema mesta za dve,i to jedva.Za temperature da i ne pricam(proc se greje usled interne temperature koja proizvodi GPU.)
Ovako: U ploce da se ugradi konektor koji ce kablom voditi do externog kucista sa(recimo)cetri mesta za graficke kartice.U tom kucistu ce se naravno nalazi(klima...).sta se dobije s tim? Pa to da se odvoji relne,tj. graficke kartice sa plocom/procesorom...Siguran sam da ce biti u buducnosti...
Sta reci, kada vidis naduvene elektrolite na ploci, pazljivo pogledaj da nuje neki od poluprovodnika izgoreo ili nagoreo, ukoliko je sve kako bi trebalo, menjas sve naduvene elektrolite a one koji nisu naduveni proveris koliki im je kapacitet, tolerancija je minus 10 procenata, sve preko toga je za zamenu! Na oglasima je jedan kolega prodavao digitalni modul za merenje kapaciteta i otpora elkonda i mogu vam reci da je veoma dobar uredjaj i preporucio bih ga svakom serviseru, mislim da je 50 evra. Kada zamenis elektrolite, nakacis plocu na napajanje, prekrstis se i kazes pomozi Boze i ukljucis comp.Sve to ti je lutrija, moze da proradi a mozda i ne, obavezno kontrolisi temperaturu chip seta, ako odmah krene da se pregrejava gasi komp od ploce nema nista jer chip set se ne moze tek tako zameniti. Pre neko vreme na oglasima sam procitao oglas da neki tipovi sa NBGDA menjaju chip setove, pozovem ih telefonom i truc bla bla,... prevaranti!!! Tu pomoci nema! Ako se digne sistem, kontrolisi temperature memorije, grafike, i svih poluprovodnika na ploci naravno rukom ili ako imas infracrvene naocare, iznenadices se kako izgleda maticna ploca u infracrvenom modu! Elkondi koje si menjao moraju da se greju, pogotovo oni oko procesora, ne uzbudjuj se zbog toga, poteraj masinu malo, proveri i HD,pusti neki film, muziku, zaposli ga necim da se zanima a ti radi nesto drugo, pusti ga tako celi dan i ako ne zakoci, restartuje ili sl. imao si srece ali ako krene da zeza, vidi dali se nesto pregrejalo, npr. memorija, jednom prilikom me je tako zezala dok je iz ocaja nisam izvadio, bile su dve, komp je proradio, jednostavno alarm se nije javljao a ona je kocila sistem! Ne mogu dalje, odoh da spavam, laku noc svima, nadam se da sam ti bar malopomogao, pozdrav!
Evo da ti dam i moje skromno misljenje o elektrolitoma: Najlakse je `otkriti`naduvan elektrolit,ali se tu radi i o presusenim `dehidriranim`,sto je mnoogo teze otkriti.osim poznavanja kriticnih ploca i lociranju istih(sto se jako dobro zana na nekim plocama).Tezi nacin je taj,da se moraju odlemljivati sa ploce(radi 100%-nog ispitivanja) i zameniti ih sa novim bez obzira da li su rikavela,ili ne,vec kad se skinu zamenjuju se sa novim.(kao sto je slucaj sa IC-ovima)Skines ga i pozeljno je posle zalemiti podnozje,a ne i sam IC,a posle` boc`,zbog ostecenja stampe i eventualnog zamenjivanja u buducnosti.
@P.S.more more,golfercek:))Pozz.
(c) 1982 Sinclair research Ltd
:: golfer-u smatromo te strucnjakom u svojoj praks :: i nesumnjamo u tvoje kvalitet :: pa te molim da nam das strucno misljenje o svom projekt :: usput dali je uvek samo dovoljno zameniti naduvane kondenzatore na uredjajima konkretno mislim na ploce i napajanja :: na par ploca koje su bile problematicne sam licno zamenio naduvane za nove i iste posle par godina rade sasvim korektno :: normalno nemam blage zeve sa elektronikom a ono releji i tako to vec razume ::
Broj postavljenih tema: 60355. Broj poslatih odgovora: 647005. Trenutno niste prijavljeni na PC Berzu i zbog toga imate status 'gosta'. Kao gost ne možete da šaljete poruke na Forum. Ako ste registrovani kao član PC Berze, prijavite se. Ako ste novi korisnik, molimo registrujte se da bi dobili mogućnost aktivnog učešća u radu Foruma.